leczenie kanałowe

Słowo “kanałówka” chyba przeraża każdego pacjenta, na szczęście w dzisiejszych czasach naprawdę nie ma się czego bać. Dzięki rozwojowi techniki,wielu lat prób i badań leczenie to zostało skrócone do zaledwie dwóch wizyt😀zacznijmy od początku➡️

1️⃣co to jest leczenie endodontyczne? Jest to leczenie polegające na opracowaniu,oczyszczeniu i szczelnym wypełnieniu kanał/kanałów zęba‼️

2️⃣po co leczymy zęba kanałowo❓mianowicie może dojść do zapalenia miazgi zęba(odżywia i unerwia zęba),w efekcie mamy dolegliwości bólowe i jedynym sposobem jest usunięcie chorej miazgi.Czasem może dojść do jej bezobjawowego obumarcia,może wystąpić infekcja w kości wokół zęba lub próchnica jest tak zaawansowana że dochodzi do miazgi i ją uszkadza➡️wszystkie te stany są wskazaniem do leczenia kanałowego.
3️⃣Czy leczenie kanałowe musi boleć❓Nie,nie musi.Dzięki zastosowaniu znieczulenia miejscowego, zabieg ten jest całkowicie bezbolesny‼️
4️⃣Czy po leczeniu może boleć❓zależy na jakim etapie zostało przerwane leczenie, z reguły zakłada się że do trzech dni może boleć.Zalecane jest wtedy branie np.ibuprofenu.

5️⃣czy do leczenia potrzebny jest mikroskop❓nikt dokładnie tego nie określił.Zalecane jest leczenie w powiększeniu i izolacji od jamy ustnej.Powiększenie zapewnia lepszy wgląd w struktury zęba
6️⃣ile zdjęć RTG powinno być wykonanych podczas leczenia❓Lekarz powinien wykonać 3 zdjęcia,przed,w trakcie i po leczeniu.zdjęcie nr 2 można pominąć.
To co napisałem jest wielkim skrótem o endodoncji,mam nadzieję że w jakiś sposób rozjaśniłem temat tego owijanego mitami leczenia. Na zdjęciu leczenie kanałowe przedtrzonowca(1. Opracowanie, 2. wypełniony kanał, 3. wypełnienie ostateczne) .

A teraz odpowiedź na często zadawane pytania związane z leczeniem kanałowym:

❄Czy ząb leczony kanałowo może boleć❓
➖Tak,lecz gdy ząb boli sam z siebie,na nagryzanie i jest to pulsujący ból,jest to znak,że z naszym zębem coś może się dziać❗
❄Czy konieczna jest odbudowa zęba po leczeniu wkładem koronowo-korzeniowym❓
➖Tak,jak najbardziej taki ząb powinien być odbudowany trwale.Dodatkowo jeśli brakuje ścian zęba,jest w nim dużo wypełnienia,należy wykonać koronę protetyczną.
❄Czy ząb po leczeniu kanałowym może się złamać ❓
➖Tak,nawet prawidłowo przeleczony ząb,z prawidłową odbudową może się prędzej czy później złamać😥Jeśli dotyczy to korony i złamanie nie jest głęboko poddziąsłowo➡nie jest to problem i można takiego zęba jeszcze radować.
Jeśli złamanie dotyczy korzenia➡tu się sprawa komplikuje i najczęściej taki ząb jest do usunięcia😥
❄Czy można mieć zęba w którym jest złamane narzędzie❓
➖I tak,i nie. Można takie narzędzie wyciągnąć➡wtedy jest idealnie👌,można takie narzędzie ominąć i wypełnić kanał➡też jest ok👍 jeśli narzędzia nie da rady ominąć,ani wyciągnąć,wtedy trzeba robić zabiegi chirurgiczne by zęba ratować.Lepiej żeby nie było takiej niespodzianki u nas w organiźmie❗
❄Jak często należy kontrolować zęba po leczeniu kanałowym❓